Jedzenie jako regulator emocji

Jedzenie pełni wiele ważnych funkcji. Poza zaspokajaniem potrzeby głodu gotowanie, spożywanie posiłków, dawanie jedzenia wiąże się także z emocjami. 


W jaki sposób łączymy jedzenie z emocjami?

Przyczyny naszych nawyków żywieniowych sięgają najmłodszych lat. Wtedy w naturalny sposób

karmienie i jedzenie jest powiązane z emocjami. W ten sposób poza fizycznym głodem zaspokajane także inne potrzeby: daje poczucie bezpieczeństwa i bliskości z opiekunem.

W czasie dzieciństwie zdarza się, że opiekunowie dają słodycze i inne smakołyki (niekoniecznie zdrowe) kiedy zajmują się dzieckiem. W sytuacjach kiedy pojawiają się emocje dziecko dostaje jedzenie. Czasem jest to sposób pocieszenia w trudnych sytuacjach, redukowania lęku. Z drugiej strony może być także formą nagradzania za osiągnięcia lub pożądane zachowania. W naszej kulturze jedzenie jest także powiązane z kontaktami z ludźmi i wspólnym świętowaniem. Bywa, że jest sposobem wyrażania miłości.

Przekonania na temat jedzenia

Jedzenie towarzyszy nam w codziennych sytuacjach. Od początku naszego życia obserwujemy i uczestniczymy w różnych rytuałach związanych z jedzeniem, uczymy się jakie znaczenia mu nadawać. W dzieciństwie dostajemy także różne komunikaty dotyczące jedzenia, w ten sposób tworzą się nasze przekonania. 

Kiedy jedzenie jest problemem?

Nie ma w tym nic niewłaściwego, że świętujesz wspólnie przy stole, przygotowujesz dla bliskich ulubione potrawy. To jest w porządku, że czasem sięgasz po to na co masz ochotę. I także to, że nie zawsze te przekąski należą do najzdrowszych. 

Problem pojawia się wtedy, kiedy traktujesz jedzenie jako sposób radzenia sobie z emocjami: smutkiem, złością, samotnością, odrzuceniem, nudą, niepokojem czy nawet radością. Problemem jest sytuacja kiedy dostarczasz sobie zbyt dużo kalorii sięgając po jedzenie pod wpływem emocji i nie potrafisz się zatrzymać. A to najczęściej dodatkowo jest przyczyną doświadczania kolejnych przykrych emocji takich jak np. poczucie winy, złość czy obrzydzenie. 

Jak pracujemy w czasie sesji?

Często bywa też tak, że pod wpływem takich zachowań wzrasta waga, a kolejne próby odchudzania, ograniczania kalorii kończą się porażką. Najpierw rozmawiamy o dotychczasowych próbach odchudzania, wcześniejszych doświadczeniach i gotowości do zmiany. Poszukujemy odpowiednich rozwiązań.

Często trudnością nie jest brak wiedzy na temat racjonalnego żywienia. Bywa, że problemem jest zastosowanie tej wiedzy w praktyce.  W takich sytuacjach zamiast wprowadzania kolejnych zasad czy ograniczeń najpierw pracujemy nad rozumieniem siebie: mechanizmów, przekonań i emocji. Analizujemy emocje i potrzeby, które kryją się pod danym zachowaniem. Zajmujemy się tym, co nie zawsze jest świadome, ale podtrzymuje dane zachowanie. Ważne, aby nauczyć się radzić z towarzyszącymi emocjami w inny, bardziej konstruktywny sposób. Nazwać rzeczywiste potrzeby i nauczyć się je zaspokajać w bardziej adekwatny sposób.

Jeśli potrzebujesz zmienić swoje nawyki, chcesz rozumieć swoje zachowania i lepiej radzić sobie z emocjami zapraszam do kontaktu.

Anna Bus

e2de253c9d350ca17b3cea976b186d4a

AnnaBus

Autor: Anna Bus

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POPULARNE TAGI

OPINIE

Polecam Annę Bus jako świetnego fachowca. Jest bardzo empatyczna, zaangażowana. Poczułam się zaopiekowana i zrozumiana. Wszystko w przyjaznej atmosferze i wzajemnym zaufaniu. Korzystałam z sesji hipnozy. Uwolniły się pewne emocje z przeszłości. Pani Anna była przy mnie w tym procesie, z wyczuciem prowadziła rozmowę. To fantastyczne, że są osoby, które wkładają w swoją pracę nie tylko wiedzę i zaangażowanie, ale także serce :) Dziękuję!

Iza Krawczyk 16 sierpnia 2020

KONTAKT

Anna Bus
Psycholog

Lokalizacja:
ul. Puławska 28/28
Warszawa

Email:
maria.anna.bus@gmail.com

Telefon:
500608183

    Wiadomość

    Umów się na wizytę

     

    Zadzwoń pod numer:
    500608183

     

    Lub napisz e-mail na:
    maria.anna.bus@gmail.com