Zapanuj nad stresem Technika STOP

W naszej kulturze wielozadaniowość, bycie w ciągłym ruchu, szybkie i efektywne działanie bywają bardzo pożądane. Wysoko są cenione umiejętności stawiania sobie celów i ich realizowania. Pojawiają się oczekiwania coraz większej sprawności, lepszych rezultatów, wzrasta też napięcie. Bywa, że zaczynamy biec i nie chcemy się zatrzymywać, przeżywać, doświadczać. Pod jakimś względem działanie może być bezpieczniejsze. Działanie zwalnia z myślenia o kierunku, zastanawiania się nad sensem podejmowanych działań, konfrontowania z nieprzyjemnymi uczuciami. Umiejętność zatrzymania się jest jednak niezbędna.

Stres a umiejętność zatrzymania się

Cenimy umiejętność osiągania celów, ale nie zawsze wybieramy te właściwe. Czasem w tym pędzie zapominamy o ważnych osobistych celach, potrzebach, wartościach. W takiej sytuacji zatrzymanie może być nieprzyjemne, bo może uświadamiać, że idziemy w jakimś innym kierunku, że realizujemy coś innego niż to, co jest dla nas ważne. Trochę jakbyśmy się wspinali po drabinie przystawionej do niewłaściwej ściany. Umiejętność zatrzymywania się ma przede wszystkim zapewnić kontakt z tym, co można nazwać wewnętrznym kierunkowskazem: potrzebami, wartościami. Umiejętność zatrzymania się to także możliwość spojrzenia na różne sprawy z dystansu. 

Przewlekły stres. Co się stanie jeśli się nie zatrzymasz?

Zatrzymania i kontaktu z rzeczywistością, własnym organizmem nie da się uniknąć. Im szybciej i bardziej chaotycznie działasz, tym bardziej się męczysz, wzrasta poziom stresu, spada skuteczność działania. Jeśli nie wiesz dokąd biegniesz zatrzymaj się. W przeciwnym wypadku twój organizm może zrobić to za ciebie, a to bywa bardzo nieprzyjemne. Takim nieprzyjemnym sygnałem mogą być np. zaburzenia psychosomatyczne, czyli takie, które mają swoje źródło w psychice i nasilają się pod wpływem stresu. Mogą objawiać się bólem nieznanego pochodzenia, skurczami mięśni, osłabieniem odporności, zaburzeniami trawienia, pogorszeniem stanu skóry oraz chorobami skóry, wypadaniem włosów. Stres zwiększa także prawdopodobieństwo występowania chorób autoimmunologicznych.

Stres w konkretnej sytuacji i ogólne radzenie sobie ze stresem

Czasem doświadczanie dużego stresu wiąże się z jakąś jedną, konkretną sytuacją, z którą potrzebujemy sobie poradzić. Może być też tak, że w jakimś okresie czasu doświadczamy silnego stresu, który przerasta nasze możliwości radzenia sobie.

Bywa tak, że potrzeba czasu, aby np. wyeliminować różne stresory, zmienić swój styl życia. Niektórych czynników powodujących stres nie można w prosty sposób wyeliminować. Można jednak nauczyć się lepszego radzenia sobie w sytuacjach stresu, a w przypadku przewlekłego stresu dbania o siebie i swoje zasoby, zapobiegania wyczerpaniu, właściwej regeneracji.

Powiedź stop i opanuj stres

Ta technika może być przydatna w sytuacji, kiedy czujesz, że jakieś konkretne zadanie lub zadania cię przytłaczają, kiedy działasz pod presją i masz poczucie, że tracisz kontrolę. 

Możesz wykorzystać tą technikę także w codziennej uważności, do uzyskania lepszego kontaktu ze sobą, swoimi potrzebami i wartościami, uporządkowania swoich myśli. 

Technika STOP

Stań z boku – poszukaj dystansu. 

Powiedz stop. Zatrzymaj działanie, aby spojrzeć z zewnątrz na sytuację. Zdystansuj się od problemu. Możesz dać sobie chwilę, skupić się na oddechu. Poobserwować oddech, odczucia. Nazwać emocje.

Trzeźwo oceń, co się dzieje.  

Sprawdź, co wpływa na odczuwany stres? Zadaj sobie pytanie jakie są Twoje priorytety? Jakie są priorytety w realizacji danego zadania? Na co masz wpływ – co możesz zrobić? Jakie są konsekwencje podejmowania lub niepodejmowania działania? Jakie działania będą korzystne?

Ogarnij sytuację. 

Pomyśl jakie działania trzeba podjęć. Jakich działań wymaga ta sytuacja? Ułóż plan działania.

Przejmij inicjatywę. 

Plany są po to, aby je realizować. Wykorzystując wcześniejsze przemyślenia i uzyskany dystans zacznij działać. 

e2de253c9d350ca17b3cea976b186d4a

AnnaBus

Autor: Anna Bus

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POPULARNE TAGI

OPINIE

Polecam Annę Bus jako świetnego fachowca. Jest bardzo empatyczna, zaangażowana. Poczułam się zaopiekowana i zrozumiana. Wszystko w przyjaznej atmosferze i wzajemnym zaufaniu. Korzystałam z sesji hipnozy. Uwolniły się pewne emocje z przeszłości. Pani Anna była przy mnie w tym procesie, z wyczuciem prowadziła rozmowę. To fantastyczne, że są osoby, które wkładają w swoją pracę nie tylko wiedzę i zaangażowanie, ale także serce :) Dziękuję!

Iza Krawczyk 16 sierpnia 2020

KONTAKT

Anna Bus
Psycholog

Lokalizacja:
ul. Puławska 28/28
Warszawa

Email:
maria.anna.bus@gmail.com

Telefon:
500608183

    Wiadomość

    Umów się na wizytę

     

    Zadzwoń pod numer:
    500608183

     

    Lub napisz e-mail na:
    maria.anna.bus@gmail.com