Podnieś satysfakcję z życia

W pracy z pacjentami są mi bliskie założenia psychologii pozytywnej. Chętnie korzystam z nurtów, które odwołują się do poszukiwania zasobów, wzmacniania mocnych stron osoby, w celu ułatwienia skutecznego radzenia sobie z kryzysami. 

Psychologia pozytywna a pozytywne myślenie

W tej kwestii panuje spore zamieszanie wywołane głównie hasłami pozytywnego. Oczywiście w praktyce nie ma większego znaczenia czy będziemy używać określenia: pozytywne myślenie czy jakiegoś innego sformułowania. Jednak dobrze wiedzieć jakie znaczenie ma dane pojęcie i skąd biorą się różne nieporozumienia.

Określenie: „pozytywne myślenie” jest określeniem potocznym, pochodzi z psychologii popularnej. Negatywna sława tego określenia wiąże się z narzucaniem patrzenia na rzeczywistość przez różowe okulary, odrzucaniem części emocji i zakłamywaniem rzeczywistości.

Psychologia pozytywna odnosi się do nauki wiąże się ze zmianą podejścia do człowieka w psychologii. Wcześniej psychologia zajmowała się raczej deficytami, wadami, słabościami człowieka. Psychologia pozytywna kładzie nacisk na zasoby, siłę człowieka, umiejętności, wartości. Zajmuje się badaniem osobistego dobrostanu.

Co wpływa na poczucie szczęścia, osobisty dobrostan?

Seligman wskazywał na pięć elementów wpływających na dobrostan człowieka: pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, osiągnięcia, sens życia. 

Jak myśleć pozytywnie i podnieść swój dobrostan?

Podnieś swoją satysfakcję z życia: doświadczaj pozytywnych emocji

Przeżywanie pozytywnych emocji wiąże się z wyzwoleniem w organizmie określonych reakcji fizjologicznych, wpływają zredukowanie skutków stresu. Pozytywne emocje to lepsze samopoczucie nie tylko psychiczne, ale także fizyczne. 

Myślisz ok., ale nie mam z czego się cieszyć? Przeżywanie pozytywnych emocji to pewna umiejętność. Emocje zależą przede wszystkim od twoich myśli, podejścia do danej sytuacji, a niekoniecznie samej sytuacji. Wyobrażenie sobie pożądanej sytuacji wpływa na przeżywanie podobnych emocji, jak te, które występują w realnej sytuacji. 

Kiedy doświadczasz negatywnych wydarzeń, znajdujesz się w trudnej sytuacji pojawiają się trudne emocje. Zaakceptuj to co czujesz. Czasem też tzw. „negatywne emocje” są ważną informacją. Poznaj swoje emocje i reakcje.

Podnieś swoją satysfakcję z życia: skoncentruj się na działaniu

Rób to, co sprawia ci przyjemność. Pozwól sobie doświadczać. Wykonuj czynności, które są dla ciebie ważne. Podejmuj działania zgodne z twoimi wartościami. Podejmuj działania ze względu na nie same, bez nadmiernego skupiania na efekcie czy reakcji otoczenia. Poszukaj wewnętrznej motywacji do działania. Odnalezienie takiego obszaru działania daje ogromne poczucie satysfakcji. Czasem pozwala doświadczyć stanu flow (stan satysfakcji, euforii wywołanej zaangażowaniem w daną czynność).

Podnieś swoją satysfakcję z życia: buduj pozytywne relacje z ludźmi

Możemy się różnić pod względem sposobu budowania relacji i ilości kontaktów: niektórzy potrzebują kilku bliskich relacji, inni świetnie czują się w dużej grupie ludzi. Jednak każdy człowiek w mniejszym lub większym stopniu potrzebuje relacji z innymi ludźmi. Dobre relacje z ludźmi wpływają bezpośrednio na poczucie szczęścia. Relacje mogą być źródłem pozytywnych doświadczeń, tworzyć sieć wsparcia, dawać poczucie bezpieczeństwa. Sprawdź na których osobach ci zależy i wzmocnij te relacje. 

Podnieś swoją satysfakcję z życia: znajdź sens

Potrzeba sensu życia jest jedną z najistotniejszych potrzeb. Aby zyskać poczucie sensu potrzebujesz realizować swój potencjał, w zgodzie z twoimi wartościami. 

Najpierw pomyśl o swoich wartościach, swoich celach. Określ co jest dla ciebie ważne w życiu. Następnie wypisz w czym jesteś dobry, co przychodzi ci z łatwością? Pomyśl które cele chcesz zrealizować w swoim życiu. Jakie umiejętności wymagają poprawy?

Podnieś swoją satysfakcję z życia: stawiaj i osiągaj swoje cele

Aby poczuć szczęście potrzebujesz stawiać i realizować swoje cele. W osiąganiu celów niezwykle istotne jest zachowanie równowagi. Ważne jest nie tylko osiągnięcie, ale cała droga do celu. Osiągnięcie celu nie gwarantuje satysfakcji. Nadmierna koncentracja na efekcie, perfekcjonizm w działaniu może być przyczyną obniżenia dobrostanu. Bądź w zgodzie ze sobą. Działaj w zgodzie z kondycją swojego organizmu, aktualnymi zasobami.

Jeśli potrzebujesz wsparcia, chcesz przyjrzeć się swoim emocją, lepiej zrozumieć swoje potrzeby, popracować nad zmianą samopoczucia zapraszam do kontaktu.

e2de253c9d350ca17b3cea976b186d4a

AnnaBus

Autor: Anna Bus

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POPULARNE TAGI

OPINIE

Polecam Annę Bus jako świetnego fachowca. Jest bardzo empatyczna, zaangażowana. Poczułam się zaopiekowana i zrozumiana. Wszystko w przyjaznej atmosferze i wzajemnym zaufaniu. Korzystałam z sesji hipnozy. Uwolniły się pewne emocje z przeszłości. Pani Anna była przy mnie w tym procesie, z wyczuciem prowadziła rozmowę. To fantastyczne, że są osoby, które wkładają w swoją pracę nie tylko wiedzę i zaangażowanie, ale także serce :) Dziękuję!

Iza Krawczyk 16 sierpnia 2020

KONTAKT

Anna Bus
Psycholog

Lokalizacja:
ul. Puławska 28/28
Warszawa

Email:
maria.anna.bus@gmail.com

Telefon:
500608183

    Wiadomość

    Umów się na wizytę

     

    Zadzwoń pod numer:
    500608183

     

    Lub napisz e-mail na:
    maria.anna.bus@gmail.com