Jak realizować (noworoczne) postanowienia?

Koniec starego i początek nowego roku – dla jednych zmiana daty w kalendarzu, dla innych czas podsumowań, nowych planów i postanowień na kolejny rok. Koniec starego i początek nowego roku może być symbolem nowego początku i nowych szans.

Każda osoba ma własne obserwacje i doświadczenia z wiązane z tym okresem roku. Ale w tym czasie często obiecujemy sobie więcej niż zwykle, niestety często też na obietnicach  poprzestajemy. Zmiana daty w kalendarzu, świętowanie Nowego Roku jest elementem magicznym w codziennym życiu, jednak do zmiany i realizacji postanowień potrzeba czegoś więcej.

Jak to się dzieje, że rzadko realizujemy swoje postanowienia?

Decyzję podejmujemy zazwyczaj na początku roku, zdarzają się także mniejsze postanowienia, które w trakcie danego roku odkładamy na początek tygodnia lub początek miesiąca np. „od przyszłego miesiąca zacznę oszczędzać” lub „od poniedziałku zacznę dietę”. Oczywiście nie jest tak, że postanowienia zaczynane w tym czasie są być skazane na niepowodzenie. Ważne jest jednak jak się przygotowujemy do realizacji swoich postanowień oraz co stoi za naszymi celami. 

Po pierwsze na przełomie roku ulegamy magii końca starego roku i początku nowego. Czasem tworzymy obraz idealny tego jak będzie, ale decyzja podejmowana na przełomie roku często bywa nieprzemyślana, nie zawsze wynika z wewnętrznej potrzeby, czasem ulegamy jakiejś modzie, nie uwzględniamy realności. Bywa też, że lista celów jest bardzo długa.

Często nie bierzemy pod uwagę gotowości na zmiany w naszym życiu – a każda zmiana jest związana z pewnego rodzaju napięciem. Podejmujemy decyzję, ale nie bierzemy pod uwagę kosztów, które trzeba będzie ponosić, jakie drobne zmiany wprowadzić, aby to do czego dążymy było możliwe. 

Jak się zabrać do realizowania postanowień?

Po pierwsze podsumuj poprzedni rok. 

Sprawdź co wydarzyło się dobrego dla Ciebie w poprzednim roku i co wydarzyło się trudnego? Jak sobie z tym poradziłaś/es? Z czego jesteś zadowolona/y? Co uważasz za porażkę.

Sięgnij do planu sprzed roku i sprawdź jakie postanowienia były wtedy na twojej liście. Ile ich było? Które z nich zostały, a które nie zostały zrealizowane? Odpowiedź sobie na pytanie, które z nich nadal są dla Ciebie ważne? Zanim wpiszesz do nowego kalendarza, postanowienia których nie zrealizowałaś/eś w poprzednim roku pomyśl czemu tak się zadziało? Co było przeszkodą w ich realizacji w poprzednim roku? Nadal chcesz zrealizować to postanowienie/ postanowienia? Wpisz je na listę. I przejdź do punktu kolejnego.

Po drugie spójrz dalej poza cel.

Zadaj sobie pytanie co wniesie do Twojego życia zrealizowanie danego celu? Osiągnęłaś/eś cel i co dalej? Jak wygląda Twoje życie? Jak funkcjonujesz po zrealizowaniu celu? Zakładając, że celem jest np. zmiana pracy możesz odpowiedzieć sobie na pytania ile chcesz zarabiać, jakie zadania wykonywać, ale także możesz wyobrazić sobie jak chcesz funkcjonować w nowy miejscu. Inny przykład jeśli twoim celem jest odchudzanie pomyśl, co będzie inaczej jak już zrealizujesz swój cel? Jak wtedy będziesz funkcjonował/a?

Czasem bywa tak, że ludzie realizują jakiś cel, ale niewiele zmienia się w ich życiu, bo np. prawdziwym celem nie do końca była zmiana pracy, a poprawa komfortu życia (wyższe wynagrodzenie, możliwość skończenia pracy o ustalonej porze). Bywa, że osoba trafia do nowego miejsca, czasem na początku otrzymuje lepsze wynagrodzenie, ale powtarza poprzednie schematy. 

Innym przykładem jest przechodzenie na dietę i określanie celu jako schudnięcie. Znacie słynne „schudnę do wakacji”? I tutaj warto sobie zadać pytanie i co dalej? Część osób będąc na diecie myśli o tym, co zje lub co wypije kiedy ta dieta się skończy – to nie jest dobry sygnał. Bo sugeruje raczej kolejną porażkę i efekt jo-jo niż realizację celu. Odpowiedź sobie na pytanie czy chodzi rozmiar ubrania czy dobre samopoczucie? Czasem prawdziwy cel niewiele ma wspólnego z odchudzaniem, bo np. chodzi o akceptowanie siebie, zadbanie o siebie, poczucie pewności siebie, budowanie relacji z ludźmi. 

Po trecie pomyśl czego potrzebujesz, aby zrealizować swoje postanowienia? 

Zadaj sobie pytanie jakich zmian będzie wymagać realizacja tego celu. Czy w przypadku tego konkretnego celu, wystarczą zmiany tymczasowe czy raczej potrzebna będzie stała zmiana nawyków? Czy potrzebujesz zdobyć jakieś konkretne (twarde) umiejętności (np. programowanie, prawo jady, umiejętność gotowania, znajomość języka czy konkretnego programu)? A może potrzebujesz poprawić umiejętności miękkie (np. radzenie sobie ze stresem, motywacja, rozwiązywanie konfliktów, komunikacja, asertywność itp.)? Czy może jesteś na etapie, że trudno ci określić i potrzebujesz większej świadomości siebie swoich mocnych i słabych stron? Czy możesz zdobyć te umiejętności sam/a czy potrzebujesz wsparcia w tym zakresie?

Po czwarte zrób plan.

Określ w czasie poszczególne elementy twojego celu. Pamiętaj, że doba ma 24h. Kiedy i gdzie zdobędziesz potrzebne umiejętności? Dobry plan to taki, który uwzględnia możliwości i ograniczenia. Sprawdź czy ułożony plan jest realny do zrealizowania/ realizowania przez dłuższy czas. Popatrz na swoje cele – ile ich jest? Odpowiedź sobie na pytanie czy masz zasoby, aby je wszystkie realizować?

Po piąte zacznij działać.

Sprawdź swój plan w rzeczywistości. Działa? Super! Nie działa? Nie musisz rezygnować z celu. Pamiętaj, że plan możesz modyfikować w trakcie jego realizacji w zależności od potrzeb. 

e2de253c9d350ca17b3cea976b186d4a

AnnaBus

Autor: Anna Bus

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POPULARNE TAGI

OPINIE

Polecam Annę Bus jako świetnego fachowca. Jest bardzo empatyczna, zaangażowana. Poczułam się zaopiekowana i zrozumiana. Wszystko w przyjaznej atmosferze i wzajemnym zaufaniu. Korzystałam z sesji hipnozy. Uwolniły się pewne emocje z przeszłości. Pani Anna była przy mnie w tym procesie, z wyczuciem prowadziła rozmowę. To fantastyczne, że są osoby, które wkładają w swoją pracę nie tylko wiedzę i zaangażowanie, ale także serce :) Dziękuję!

Iza Krawczyk 16 sierpnia 2020

KONTAKT

Anna Bus
Psycholog

Lokalizacja:
ul. Puławska 28/28
Warszawa

Email:
maria.anna.bus@gmail.com

Telefon:
500608183

    Wiadomość

    Umów się na wizytę

     

    Zadzwoń pod numer:
    500608183

     

    Lub napisz e-mail na:
    maria.anna.bus@gmail.com